Toggle navigation
Partners
Colofon
Download de gids - PDF (5 MB)
100%
1. Cultuur is voor mij...
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
kunst
alles waarbij leerlingen creatief bezig zijn
stilstaan en nadenken bij wat de mens denkt en doet (dat kan gaan over kunst, erfgoed, filosofie, ...)
alles wat mensen doen, dus ook economie en oorlog
iets dat ik gewoon moeilijk kan omschrijven
2. Cultuur in het onderwijs is voor mij...
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
met de kleuters een kunstmuseum bezoeken
kleuters tonen hoe je materiaal (bv. karton, dopjes, verpakkingsmateriaal,...) kan verlijmen tot een teletijdsmachine
met de kleuters kleuters nadenken over waarom het fijn is geschenken te krijgen
een kringgesprek over slapen (bv. hoe zij zelf slapen, slaaprituelen, hoe dieren slapen, ...)
geen van bovenstaande
3. Cultuur in de klas is voor mij...
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
kleuters cultuur laten beleven en ervaren (bv. kijken, luisteren, lezen,...)
kleuters een eigen creatie laten bedenken, maken en eventueel tonen aan een publiek
kleuters leren praten en uitwisselen over hun ervaring van cultuur
kleuters leren verbanden en patronen zien (bv. tussen kleur en emotie)
kleuters zichzelf laten situeren in een groter cultureel geheel (bv. een besef bijbrengen over de tijd waarin we leven)
4. Wat kunnen kleuters al?
Maak je keuze
Kleuters zijn nog niet echt cultureel vaardig. Ze kunnen nog geen cultuurproducten maken en ook nog niet nadenken over cultuur
Kleuters "slorpen" vooral nieuwe dingen op. Hun belangrijkste culturele vaardigheden zijn: kijken, luisteren, herkennen, nabootsen, ...
Kleuters kunnen vooral iets bijleren over materialen en technieken. Ze verkennen, ze durven grenzen verleggen. Met andere dingen val je hen best niet lastig
Kleuters zijn heel cultureel. Ook al missen ze nog specifiek jargon, ze kunnen al veel beredeneren en hebben al inzicht in de dingen
Kleuters kunnen al reflecteren over cultuur (waarom is dat? wat is de bedoeling daarvan? ...), zolang het thema met hun eigen leefwereld te maken heeft
5. Tijdens mijn les over het thema 'huizen' laat ik kleuters...
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
foto's, prenten en filmpjes zien van huizen, soorten huizen, bouwen van een huis, bouwmaterialen, verschillende kamers,...
kleuters in de kring laten vertellen over hun huis.
met knutselmateriaal (wasco's, verf, karton,...) een eigen huis maken.
nadenken over hoe huizen er vroeger uitzagen of in de toekomst kunnen uitzien
6. Mijn les gaat over het thema 'herfst' en ik introduceer een herfstgedicht
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
Ik laat de kleuters het gedicht een aantal keer horen, maar op andere manieren (ik zing het, ik beeld het uit, ...).
Ik laat de kleuters erop reageren en vertellen wat hen aanspreekt in het gedicht.
Ik vraag de kleuters waarom de dichter zo'n gedicht heeft gemaakt.
Ik laat de kleuters om beurt een woord of deel van het gedicht uitbeelden.
7. Cultuur in mijn les, dan werken kleuters vooral met:
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
Hun hersenen / hun geheugen (bv. wat weet je nog? Waar denk je aan? Hoe is dat bij jou thuis? Herken je dat?)
Hun lichaam (bv. uitbeelden, dramatiseren, dans, ...) en hun handen (bv. boetsen, muziek maken, knutselen, ...)
Artistieke materialen (bv. potloden, klei, verf, muziekinstrumenten, ...)
Alledaagse voorwerpen (bv. kledij, voedsel, stenen, recyclage materialen, ...)
Taal (bv. versjes, verhalen, sprookjes, ...)
Schema's, tijdsbanden, ervaringen van hoe dingen op elkaar inwerken...
8. In functie van cultuur in mijn les, maakte ik de voorbije twaalf maanden gebruik van:
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
Muziek (liedjes, muziekinstrumenten,...) / film(fragmenten) (vb. van YouTube)
Foto's, prenten,... (bijvoorbeeld van het internet) of beeldende kunst (tekening, schilderij, beeldhouwwerk,...)
Handboek
Verhalen (ander dan een handboek)
Andere voorwerpen (kledij, gebruiksvoorwerpen,...)
Een culturele organisatie (museum, cultuureducatieve organisatie, gastspreker, voorstelling (theater, dans,...))
Ervaringen van leerlingen
9. Als ik een cultuurles wil geven dan...
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
neem ik een methodeboek of handboek en doe ik wat daarin staat beschreven.
surf ik naar websites die ik vaker gebruik (bijvoorbeeld Pinterest, Klascement) om ideeën op te doen.
kijk ik waar de noden zijn in mijn klas of tracht ik na te gaan wat de kleuters interesseert.
zoek ik een activiteit die plezant is en een mooi resultaat oplevert.
ga ik ten rade bij culturele of cultuureducatieve organisaties of mensen uit de culturele sector (bv. kunstenaars)
doe ik niet echt iets speciaal. Ik probeer leerlingen in uiteenlopende onderwerpen te doen stilstaan bij hoe ze hun eigen leven en wereld ervaren en hoe anderen dat doen.
bouw ik verder op mijn eigen cultuurervaringen en culturele interesses
10. Bouw ik door middel van overleg voort op wat de leerkrachten van voorgaande jaren met de kleuters rond cultuur deden?
Maak je keuze
Ja, we zitten daarrond samen en ik probeer daarbij aan te sluiten
Ja, we hebben een uitgewerkte leerlijn rond cultuur of deelaspecten van cultuur
Nee, ik heb daar geen tijd voor
Nee, ik voel wel aan waar de leerlingen in hun ontwikkeling staan.
Neen. Dat behoeft geen overleg, ik heb daartoe voldoende ervaring met deze leeftijdsgroep.
Ik volg gewoon wat mijn leerplan/methodeboek voorschrijft voor deze leeftijdsgroep.
Vorige vraag
Volgende vraag