Toggle navigation
Partners
Colofon
Download de gids - PDF (5 MB)
100%
1. Cultuur in het onderwijs is voor mij...
Maak je keuze
niet zo belangrijk als taal en rekenen, dat is het belangrijkste wat op school moet geleerd worden, cultuur komt daarna
gewoon een moment van ontspannen, een moment van "los laten". Zowel voor mij als voor de leerlingen. Uit de culturele "zijsprongetjes" hoeft niet veel bijgeleerd te worden
net zo belangrijk als alle andere vakinhouden. Niet meer of minder belangrijk. Het moet evenveel aandacht krijgen
zo belangrijk dat ik probeer het zoveel als mogelijk in al mijn lessen mee te nemen. Cultuur is eigenlijk de rode draad
2. Dit valt voor mij onder de noemer cultuur ...
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
Met de klas een kunstmuseum bezoeken
Het samen bekijken van een stukje docu dat aansluit bij een klasthema (bv. WO I)
Een les godsdienst / zedenleer
Een groepsgesprek / discussie over vluchtelingen
Knutselen en creatief bezig zijn met leerlingen
Geen van bovenstaande
3. Voor mij is het belangrijk bij cultuur in het onderwijs...
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
dat de leerlingen zich amuseren/ontspannen
dat leerlingen een cultureel repertoire (beeld, drama, muziek,...) leren proeven en verkennen
dat leerlingen iets creëren door te experimenteren met materialen en technieken
dat leerlingen een degelijke feitenkennis hebben rond cultuur
dat leerlingen maatschappelijke en historische verbanden vinden en kunnen uitleggen
dat leerlingen hun mening over cultuur goed en correct kunnen formuleren
dat leerlingen de vergelijking kunnen maken tussen hun eigen en andere culturen
4. Wat kunnen leerlingen al?
Maak je keuze
De leerlingen hebben nog niet echt culturele vaardigheden. Ze kunnen nog geen echte cultuurproducten maken en ook nog niet nadenken over cultuur
De leerlingen kunnen vooral iets bijleren over materialen en technieken. Ze verkennen, ze durven grenzen verleggen. Met andere dingen val je hen best niet lastig
De leerlingen zijn heel cultureel. Ook al missen ze nog specifiek jargon, ze kunnen al veel beredeneren en hebben al inzicht in de dingen
De leerlingen kunnen al reflecteren over cultuur (waarom is dat? Wat is de bedoeling daarvan? ...)
De leerlingen leren vooral met hun zintuigen nieuwe dingen kennen. Hun belangrijkste culturele vaardigheden zijn: kijken, luisteren, herkennen, nabootsen, ...
5. Als ik met de leerlingen een theatervoorstelling heb gezien, dan...
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
laat ik hen eerst bespreken en interpreteren wat ze gezien hebben. Ik kader het stuk maar zeg nooit dat mijn interpretatie de juiste interpretatie is
leg ik de nadruk op het theaterstuk zelf niet op de interpretatie, want je kan kunst op duizend en één manieren interpreteren. Ze moeten de essentie van het werk onthouden: waarover het stuk ging, waarom het theaterstuk belangrijk is, enz. Interpretatie is bijzaak
hou ik een kringgesprek met mijn leerlingen rond het thema, hoofdpersonages, decor, ... In het gesprek stel ik de leerlingen vragen en wordt bij het theaterstuk stilgestaan
laat ik de leerlingen hun interpretatie van de theatervoorstelling beeldend (bijvoorbeeld door middel van een collage) weergeven
6. Ik geef een les over een verhaal. We lezen het verhaal. Daarna...
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
laat ik de leerlingen het verhaal nog een aantal keer horen, maar op andere manieren (ik zing, ik beeld uit, ...)
laat ik de leerlingen reageren op het verhaal en vertellen wat hen aanspreekt in het verhaal.
laat ik de leerlingen het verhaal ontleden (waarover gaat het, wie zijn de personages, wat doen ze?)
laat ik de leerlingen het verhaal herschrijven of herspelen in hun eigen versie
laat ik de leerlingen het verhaal in groepjes bespreken (inhoud, stijl,...)
probeer ik samen met de leerlingen het verhaal te linken aan de actualiteit
ga ik met de leerlingen op zoek naar het doel achter het verhaal, wat de schrijver bedoelde
7. Ik behandel het thema 'eetgedrag'. Tijdens de lessen laat ik leerlingen ...
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
filmpjes en foto's zien van eten en eetculturen
nadenken over eetgedrag in de geschiedenis (Middeleeuwen, groutouders,...)
een stukje schrijven over eetgedrag. Er wordt in het geschreven stukje of met jongere leerlingen in een klasgesprek ingegaan op tafelmanieren, etiquette, gebruik van bestek en dergelijke
in groepjes discussiëren over eetgedrag, etiquette, ...
zelf een eigen nieuw gerecht maken (en samen opeten)
8. In functie van cultuur in mijn les, maakte ik de voorbije twaalf maanden gebruik van
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
Muziek (liedjes, muziekinstrumenten,...) of film(fragmenten) (vb. van YouTube)
Foto's, prenten,... (bijvoorbeeld van het internet) of beeldende kunst (tekening, schilderij, beeldhouwwerk,...)
Handboek of werkboek
Verhalen (ander dan een handboek)
Andere voorwerpen (kledij, gebruiksvoorwerpen,...)
Een culturele organisatie (museum, cultuureducatieve organisatie, gastspreker, voorstelling (theater, dans,...))
Persoonlijke ervaringen van leerlingen
9. Als ik cultuur in mijn les integreer, dan stimuleer ik de leerlingen vooral te werken met...
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
hun hersenen / hun geheugen (bv. wat weet je nog? Waar denk je aan? Hoe is dat bij jou thuis? Herken je dat?).
hun lichaam (bv. uitbeelden, dramatiseren, dans, ...) en hun handen (bv. boetsen, muziek maken, knutselen, ...).
artistieke materialen (bv. potloden, klei, verf, muziekinstrumenten, ...).
alledaagse voorwerpen (bv. kledij, voedsel, stenen, recyclage materialen, ...).
taal (bv. versjes, verhalen, sprookjes, ...).
schema's, tijdsbanden, ervaringen van hoe dingen op elkaar inwerken...
10. Als ik een cultuurles wil geven dan ...
Maak je keuze (meerdere antwoorden mogelijk)
neem ik een methodeboek of handboek en doe ik wat daarin staat beschreven
surf ik naar websites die ik vaker gebruik (bijvoorbeeld Pinterest, Klascement) om ideeën op te doen
kijk ik waar de noden zijn in mijn klas of vraag ik de leerlingen wat hen interesseert en of ze iets kunnen meebrengen
ga ik te rade bij andere leerkrachten of doe ik na wat ik ooit bij hen zag
ga ik ten rade bij culturele of cultuureducatieve organisaties of mensen uit de culturele sector (bv. kunstenaars)
doe ik niet echt iets speciaal. Ik probeer leerlingen in uiteenlopende onderwerpen te doen stilstaan bij hoe ze hun eigen leven en wereld ervaren en hoe anderen dat doen
bouw ik verder op mijn eigen cultuurervaringen en culturele interesses
11. Bouw ik door middel van overleg voort op wat de leerkrachten van voorgaande jaren met de leerlingen rond cultuur deden?
Maak je keuze
Ja, we zitten daarrond samen en ik probeer daarbij aan te sluiten
Ja, we hebben een uitgewerkte leerlijn rond cultuur of deelaspecten van cultuur
Nee, ik heb daar geen tijd voor
Nee, ik voel wel aan waar de leerlingen in hun ontwikkeling staan
Neen, overleg is niet nodig. Ik heb daartoe voldoende ervaring met deze leeftijdsgroep
Nee, ik volg gewoon wat mijn leerplan voorschrijft voor deze leeftijdsgroep
Nee, ik volg wat in mijn methodeboek beschreven staat
We werken momenteel aan een leerlijn/visie rond cultuur op onze school
Vorige vraag
Volgende vraag